Programmeren en voortgezet onderwijs vraagje

Programmeren en voortgezet onderwijs vraagje

Reinout van Rees
Hoi,

Ik kreeg een vraag van iemand wiens zoon in VWO2 zit. "Leeft het liefst
in zijn computer".
Wil graag richting programmeren gaan, maar komt nog niet veel verder dan
wat HTML.

Weet iemand iets over cursussen, les krijgen? Samen programmeren aan een
concrete opdracht?
Er schijnen wel cursussen te zijn, maar dan meer hele eenvoudige voor
jonge kinderen. Zijn er mensen/stichtingen die een setje lessen kunnen
geven op een VWO, bijvoorbeeld?

(Mocht de regio belangrijk zijn: het gaat om een school in Vleuten, bij
Utrecht).

Dus... heeft iemand ideeën of URLs die ik als antwoord terug kan sturen?

Reinout

--
Reinout van Rees                          http://reinout.vanrees.org/
[hidden email]                   http://www.nelen-schuurmans.nl/

Re: Programmeren en voortgezet onderwijs vraagje

Dexter-24
Als hij van puzzelen houdt, is http://www.pythonchallenge.com/ een goed begin, heeft mij erg geholpen.
Het begint relatief simpel, en levert leuke problemen om op te lossen. Al moet je zelf nog wel achterhalen welke problemen er zijn om op te lossen.

Verder is het de vraag wat zijn interesse heeft, website's knutselen zijn leuk, al kan er in elke richting op natuurlijk al gauw een overload komen.

Dexter - DexterLabs.nl

Dexter schreef op 19-02-15 om 15:39:

> [...]
>
> Verder is het de vraag wat zijn interesse heeft, website's knutselen
> zijn leuk, al kan er in elke richting op natuurlijk al gauw een

Die pythonchallenge is een goede. Die had ik 'em ook genoemd. Ooit ook
aan begonnen. Is leuk :-)

Websites knutselen: nog niet zo'n rare tip, hoor. Beetje html klussen
doet 'ie dus al. Dan is het een leuke stap om de html programmatisch te
genereren. Klein flask programmaatje ofzo...

Reinout

[...]

Mijn probleem in het begin was het vinden van goeie 'problemen' om aan te pakken, en dan degene vinden die goed oplosbaar zijn.
wiskundige problemen zijn natuurlijk altijd een goed begin. priemgetallen, fibonacci

had google ook niet ergens een programmeer opdrachten site, met validators enzo?

Dexter - DexterLabs.nl

> [...]

"Learning history by destroying artifacts is a time-honored atrocity"

Re: Programmeren en voortgezet onderwijs vraagje

Floris van Manen
Op de raspi distributie wordt standaard niet alleen python maar ook minecraft meegeleverd.
Bovendien kun je die aansturen via python.
Dus ipv klik-klik-klik-klik vier stenen,
wordt het dat klik-een hele straat.
Dat lijkt wel te motiveren...

.F

Floris van Manen schreef op 19-02-15 om 17:18:
> [...]
> Bovendien kun je die aansturen via python.
> Dus ipv klik-klik-klik-klik vier stenen,
Dat zou zelfs mijn zoontje motiveren om te gaan programmeren.
Dus... standaard minecraft bij een rasberry pi?

Reinout

Reinout van Rees schreef op 23-02-15 om 15:59:
> Dus... standaard minecraft bij een rasberry pi?
Even gegoogled... je bedoelt dit? http://pi.minecraft.net/

Reinout

[...]

A.T.Hofkamp
On Monday, February 23, 2015 15:59:24 Reinout van Rees wrote:
> [...]
> minecraft meegeleverd. Bovendien kun je die aansturen via python.
> Dus ipv klik-klik-klik-klik vier stenen,

Misschien een beetje laat, maar pygame.org lijkt me ook een goede suggestie.

Albert

Re: Programmeren en voortgezet onderwijs vraagje

Floris van Manen

> Dat zou zelfs mijn zoontje motiveren om te gaan programmeren.
> Dus... standaard minecraft bij een rasberry pi?

ja

http://www.raspberrypi.org/learning/getting-started-with-minecraft-pi/

(aan het werk ;-)

.F